Kaip rūpintis savo balsu? Seminaras „Balso emisija“ Rudaminoje

Balsas yra nepaprastai svarbi bendravimo su kitais žmonėmis priemonė. Jo dėka išreiškiame mintis, emocijas, norus, poreikius, pasitelkiame perteikdami informaciją. Daugeliui žmonių tai yra pagrindinis darbo įrankis. Visiems profesionaliai balsą naudojantiems žmonėms itin svarbu tinkamai pasirūpinti balso organu, taip pat teisingai jį naudoti. Intensyviai kalbėdami ilgus metus be tinkamo pasiruošimo ar nesimokymo galima susižaloti ar net prarasti balsą. Tam galima užkirsti kelią. Turime įsisavinti tinkamo balso skleidimo taisykles. Niekada nevėlu rūpintis savo balsu, atsisveikinti su balso problemomis ir užkirsti kelią balso sutrikimams.

Gegužės 19 dieną Rudaminos daugiafunkciniame kultūros centre vyko seminaras „Balso emisija“, kurio metu buvo galima geriau pažinti savo balsą. Jį vedė Gabrielė Ždanavičiūtė – liaudies dainų ir šokių kolektyvo „Rudomianka“ solistė, Juozo Tallat-Kelpšos konservatorijos Vilniuje absolventė (populiarioji muzika – džiazo klasė), „The Voice Lithuania“ finalininkė, kurios įspūdingas balsas žavi ne tik eilinius dainų mylėtojus, bet ir profesionalius muzikantus.

Seminaro dalyviai sužinojo, kas yra balso emisija. Paprasčiausiai kalbant, balso emisija yra jo formavimo ir išryškinimo kalboje ir dainavime procesas. Ši veikla apima: kvėpavimą, fonaciją, rezonansą ir artikuliaciją. Balso emisija pagrįsta atskirų raumenų darbu. Mokydamiesi balso emisijos, išmokstame ir įsisaviname naujus refleksus. Kuriame naujus balso įpročius. Mokomės naujų raumenų apdirbimo ir jų koordinacijos būdų, taip pat palaikyti ir reguliuoti tinkamą jų įtempimo ir atsipalaidavimo būseną. Mūsų nuotaika ar įsitikinimai apie save ir savo balsą taip pat turi įtakos balso formavimuisi.

Seminaro metu buvo galima išmokti dirbti su balsu, kad jis būtų stipresnis ir dinamiškesnis, kaip kalbėti gražiai, taisyklingai, nepavargstant. Dalyviai ne tik sužinojo apie balso sklaidą, bet ir atliko įvairius fonacijos bei kvėpavimo pratimus.

Prie fonacijos pratimų priskiriami atsipalaidavimo pratimai (kaklo raumenų atpalaidavimas – galvos pasukimas, rankų ir pečių raumenų atpalaidavimas – rankų mojavimas ir sukimas, liežuvio ir žandikaulio atpalaidavimas – iškvepiant plačiai atveriame burną, išsikišame lūpas), žandikaulio pratimai (žandikaulio nuleidimas su uždaryta burna, skiemens „da” tarimas laisvai nuleidžiant žandikaulį, žandikaulio perkėlimas į šoną ir aukštyn, siekiant pašalinti trismus skaitant tekstą su įkištu į burną morkos ar kamščio gabalėliu, supjaustytu iki dviejų pirštų ilgio), gerklų pratimai (balsių tarimas kontroliuojant gerklų nejudrumą, balsių įkvėpimas), liežuvio pratimai (liežuvio lenkimas aukštyn ir žemyn, pratimai naudojant „y“ balsį išsilyginti ir judėti į priekį) ir minkštųjų gomurių pratimai (žiovulys, juokas atvira burna).

Taip pat svarbūs yra kvėpavimo pratimai. Būtina ugdyti gebėjimą kontroliuoti kvėpavimą. Tinkamas kvėpavimas yra būtinas dirbant su balsu. Svarbu išmokti įkvėpti krūtinės-pilvo ląstos keliu, palaipsniui plečiant visą krūtinę ir palaikant ją diafragmos darbu. Reikia padėti ranką ant pilvo, įkvėpti per nosį, įsivaizduodami, kad norime pripūsti ant pilvo kabantį balioną. Tai darant būtina valdyti rankas taip, kad jos būtų laisvos ir nepakiltų. Ilgą gilų įkvėpimą reikia kartoti kelis kartus, kiekvieną kartą jį gilinant. Taip pat svarbu ilgai iškvėpti, palaikyti, išleisti pagal priebalsį „sssssss“.

Seminaro dalyviai sužinojo, ką daryti ir ko vengti, kad balsas jiems tarnautų kuo ilgiau. Taigi, turime nerūkyti ir nebūti šalia rūkalių, nepiktnaudžiauti stipriu alkoholiu. Kiekvieną dieną turime išgerti bent litrą negazuoto vandens. Reikėtų vengti gėrimų ir patiekalų, tiek labai atšaldytų, tiek labai karštų, gazuotų gėrimų, riboti kavos ir arbatos gėrimą, nepersistengti su stipriais prieskoniais. Taip pat turėtumėte drėkinti buto orą. Taip pat svarbus yra aktyvus poilsis.

Gabrielė Ždanavičiūtė taip pat patarė, kada reikia kreiptis į gydytoją, kad neprarastumėte balso. Taigi, jei mums periodiškai ar nuolat užkimsta balsas, lūžinėja balsas, po ilgo kalbėjimo dažnai jaučiame balso nuovargį, gerklės ir gerklų džiūvimo pojūtį, draskymo ir diskomforto jausmą gerklėje, kosčiojimas ir kalbėjimas per nosį, privalome nedelsiant kreiptis į specialistą.

Mokymų metu dalyviai suprato, kad reikėtų daugiau dėmesio skirti balso problemoms, reaguoti į įvairius su balso sklaida susijusius pokyčius, išmoko taisyklingai naudotis savo balsu.

Seminaro pabaigoje dalyviai išmoko dainuoti Marylės Rodowicz dainą „Kolorowe jarmarki“ ir Rihannos dainą „Diamonds“.

Rudaminos daugiafunkcinio kultūros centro organizuotas seminaras visiškai pateisino lūkesčius, nes buvo pripildytas naudingo turinio ir pratimų. Dalyviai gavo naudingų patarimų.